Kort om Facebook Pixel

Facebook Pixel er et lille stykke kode, du kan indsætte på din hjemmeside eller webshop. Når der herefter kommer besøgende ind på din side, vil Facebook indsamle data om dem.

Facebook vil både vide:
✅ Hvordan de agerer inde på din side.
✅ Hvor længe de er der.
✅ Hvem de helt præcis er.

Det eneste det kræver er, at de besøgende er logget ind på deres Facebook-profil.

… og de fleste er faktisk logget ind, for det kræver bare, at de fx har sat Facebook til automatisk login i deres browser (Safari, Google Chrome og lignende), eller at de har Facebook app’en på telefonen, hvis de er på fra den.

Tilmed indsamler Facebook også en masse data, som du kan bruge til at finde helt nye kunder.

Det er både lovligt og smart 😊

Hvad kan du bruge Facebook Pixel til?

Forestil dig, at du over tid har hundredevis, eller måske endda tusindvis af besøgende. 

Du har måske en god idé om, hvem din målgruppe er, men der er nok lidt gætværk og mavefornemmelse med i den vurdering.

Med Facebook Pixel slipper du for at gætte.

👉 Du kan nemlig bruge Facebook Pixel til at finde eksempelvis den ene procent af Danmarks befolkning, der ligner din målgruppe mest mulig.

Og du kan selvfølgelig også finde de 2, 3, 4 (…) procent, men én procent er stedet at starte.

Det vil sige:
Du kan tage alle dine nuværende og tidligere besøgende og smide i en pulje (Facebook gør det naturligvis automatisk for dig), og så kan du trække den perfekte målgruppe ud, som på alle parametre ligner netop dine nuværende kunder mest mulig.

Det vil sige personer, der fx har samme:

  • Adfærd online, som dine kunder har.
  • Bopælsområde, alder, køn og lignende, som dine kunder har.
  • Interesser, som dine kunder.

… og meget mere.

Kort sagt
Går den ind og kigger på, at dine nuværende kunder (eller besøgende) har karakteristika og adfærd A, og så kan du ved hjælp af Facebook Pixel gå ind og finde alle andre, der også har karakteristika og adfærd A.

Smart, ikke?

På den måde:
✅ Slipper du for at bruge penge med alle, der ikke lever op til lige præcis de samme kriterier, som dine besøgende eller kunder.
✅ Bliver dine målgrupper datadrevne, fremfor at det bliver baseret på din mavefornemmelse.
✅ Øger du succesraten ved din annoncering markant.

👉 Den type af målgruppe kaldes look-a-like målgrupper.

Kan jeg bruge Facebook Pixel til andet?

Udover at du kan finde helt nye kunder ved hjælp af Facebook Pixel, kan du også fastholde alle dine eksisterende besøgende.

Er den besøgende logget ind på Facebooknoterer Facebook, at nu har lige præcis denne person besøgt din side.

Den viden kan du nu bruge til at opsætte retargeting-annoncer 👇

Hvad er retargeting-annoncer?

Retargeting-annoncer vil sige annoncer, der er målrettet personer, der tidligere har interageret med dig.

Det kan være, de har:

  • Besøgt din hjemmeside eller webshop
  • Haft lagt i kurven – hvis du er en webshop
  • Købt noget hos dig, eller kontaktet dig

Alt det ved Facebook, og ved hjælp af Facebook Pixel kan du nu gå ind og sige, at du eksempelvis vil målrette dine annoncer til alle, der har besøgt din side.

👉 Du vil også kunne lave annoncer målrettet alle, der har haft lagt i kurven, men som ikke har færdiggjort ordren.

En virkelig lavthængende frugt, for du har måske allerede bidt mærke i, at mange ordrer aldrig bliver gennemført?

De fleste af os kender nok til, at vi lige blev forstyrret, og derfor fik vi lukket siden ned. Ved hjælp af Facebook Pixel kan du lave annoncer, der dukker op hos dem, der er allermest varme i forhold til at købe, og så kan du lokke dem tilbage på din side, så de gennemfører købet.

Kort sagt kan du simpelthen sørge for at ramme alle personer, der i et eller andet omfang har vist interesse for din hjemmeside eller webshop – og du kan segmentere dem på baggrund af, hvad de specifikt har lavet på din side, hvor længe de har besøgt dig, og hvilke sider de har besøgt.

På den måde kan du sørge for, at dine besøgende bliver til faste kunder i din forretning.

Kan Facebook Pixel mon endnu mere?

Alle os erhvervsdrivende sidder nok med samme følelse af, at vi gerne vil bruge færrest mulige penge – med højest muligt afkast.

Selvom vi kan have fuldstændig styr på vores målgruppe, er det svært at vide, hvornår vi netop skal slå til.

👉 Hvornår vil du fx være klar på at lade mig hjælpe dig med markedsføring?
Der kan gå dage, men der kan også gå måneder eller år. Måske bliver du aldrig klar, og så skal jeg helst ikke bruge for meget krudt på dig.

Det samme er selvfølgelig gældende i forhold til dine kunder, og her kan Facebook Pixel tilmed også hjælpe dig til at vide, hvilke af dine kunder du skal fokusere på.

Men du slipper faktisk selv for at forholde dig til det 🙂

Lad os sige du kører retargeting-annoncer, som omtalt tidligere. Så kan Facebook tilmed også gå ind og vurdere for dig, hvem der skal se annoncerne oftest – og hvem du ikke skal bruge særlig mange penge på.

Det kan Facebook ved hjælp af Pixlen, som er installeret på utallige sider verden over.

De sidder med en masse data om, hvilken adfærd potentielle kunder har, og samtidig har de også viden om, hvem der absolut ikke bliver til kunder. Det skyldes, de råder over en af verdens største algoritmer, som kan udregne den slags baseret på vores adfærd på tværs af alle sider.

Ved at have en Facebook Pixel kan du altså ikke bare sørge for at ramme de rigtige, du kan også slippe for at bruge for mange penge på dem, hvor du aldrig vil få et godt afkast.

Hvis du ikke allerede har en Facebook Pixel opsat på din side, er det altså med at få det opsat omgående. Skulle du ønske at få hjælp til opsætningen, så tøv ikke med at kontakte mig 😊

Vil du have hjælp til Facebook Pixel?

12 + 8 =