nlxy9flayqtx8eqzpkz7y13wtytrix

4 tips: Øg din omsætning med digital markedsføring

Hvordan kan du få din virksomhed til at skille sig ud fra mængden, nå ud til de rigtige mennesker samt øge din omsætning?

Svaret er digital markedsføring.

Det er en kraftfuld måde at promovere din virksomhed på, og det bedste er, at det kan tilpasses præcis til dine behov og dit budget. Men hvordan griber du det an?

I dette indlæg vil jeg dele 4 indsigtsfulde tips, der kan hjælpe dig med at få din virksomhed til at skinne online.

Du kan gå direkte til det konkrete tip ved at klikke her:

1. Kend din målgruppe

2. Skab mere værdi for din målgruppe

3. Vær synlig på de rigtige platforme

4. Mål og juster din indsats 

1. Kend din målgruppe

Før du overhovedet begynder med at planlægge at annoncere på Google, Meta (Facebook og Instagram), LinkedIn eller andre sociale medier, skal du have en klar forståelse af, hvem din målgruppe er.

  • Hvem er det, du gerne vil nå ud til?
  • Hvad interesserer dem?
  • Hvad søger de på?
  • Hvilke medier bruger de?

Jeg møder mange virksomhedsejere, der har en klar idé om, hvem deres ideelle kunde er.

I nogle tilfælde rammer de helt rigtigt, men i andre tilfælde oplever jeg, at deres kundesegment er et andet, end de egentlig går og forestiller sig.

For at afdække hvem din reelle målgruppe er, kan du benytte dig af fx annoncering på Facebook og Instagram. Her kan der køres annoncer ud til en bred målgruppe, hvorefter en dataanalyse kan vise, hvem der interagerer med dine annoncer, besøger din side og køber dine produkter eller ydelser.

På den måde kan du få en klar idé om, hvem dine vigtigste kunder er, og hvilke kunder du skal ud og finde flere af.

Mit råd til dig: Smid “tror” og mavefornemmelser i skraldespanden for en stund, og lad algoritmen hjælpe dig med at finde de rigtige kunder

2. Skab værdi for din målgruppe

“Vil du ikke nok købe mit produkt?”

“Se her hvor fantastisk mit produkt er – køb det!”

“Køb det nu!!”

Ovenstående er desværre den klassiske opbygning af mange annoncer. Som afsender mener vi selv, at vi har det mest fantastiske produkt eller ydelse, og vi er nogle gange tilbøjelig til at tænke, at hvis bare vores målgruppe kender produktet, så skal de nok købe det eller henvende sig.

Det er desværre bare ikke nok at fortælle folk om dine fantastiske produkter eller ydelser. Du skal også give dem noget af værdi.

Det kan være informativt indhold, praktiske tips, underholdning – hvad end der gør dit publikum glade og engagerede.

Efterhånden er de fleste af os ved at være ret annoncetrætte, og personligt er det få annoncer, jeg bider mærke i.

Jeg vil til gengæld gerne inspireres, blive klogere, blive udfordret og have nye indsigter. Sådan har de fleste forbrugere det, og det kan du som virksomhedsejer udnytte.

Mit råd til dig: I stedet for at fyre en masse annoncer afsted, som har fokus på “køb, køb, køb” så tænk i værdiskabende indhold. Hvad kan du dele, der vil gøre en forskel for din målgruppe? Hvordan kan du hjælpe dem med at løse et problem eller opnå en drøm?

3. Vær synlig på de rigtige platforme

Der er mange forskellige digitale platforme, du kan bruge til at markedsføre din virksomhed, men ikke alle er lige relevante for dig. Det handler om at finde ud af, hvor din målgruppe er, og så være synlig der.

Du skal blandt andet overveje, om din målgruppe har et erkendt eller ikke-erkendt behov for dit produkt eller din ydelse.

Et erkendt behov vil sige, at din målgruppe ved og forstår, de har brug for det. De søger selv aktivt i markedet, og de forstår dit produkt.

I sådan et tilfælde vil eksempelvis Google Ads give mening.

I andre tilfælde forstår din målgruppe ikke, at de har brug for det, du tilbyder. De søger ikke selv aktivt, for de kender måske slet ikke til det, du tilbyder.

Her handler det om at klæde din målgruppe på med viden, hvor du præsenterer dit produkt som en løsning på en udfordring, de står med.

Da folk ikke kender dit produkt eller ydelse, vil de ikke aktivt søge.

Derfor vil det i dette tilfælde i stedet give mening med annoncering på sociale medier.

Mit råd til dig: Fokuser dine kræfter der, hvor din målgruppe er. Det er bedre at være virkelig god på et par platforme end at være middelmådig på mange.

4. Mål og juster din indsats

Digital markedsføring er ikke en engangsaktivitet, men snarere en løbende proces.

Det handler om at sætte klare mål, måle på din indsats, lære af resultaterne og justere din strategi løbende.

Mit råd til dig: Sæt tid af til at evaluere din digitale markedsføring regelmæssigt. Hvilke indsatser fungerer bedst? Hvad kan du lære af det? Og hvordan kan du bruge den viden til at forbedre din indsats?

Digital markedsføring kan være en kraftfuld måde at løfte din virksomhed og nå ud til nye kunder. Men det er også et område, der konstant udvikler sig, så det er vigtigt at holde sig opdateret og være parat til at tilpasse sin strategi.

Hvis du har brug for hjælp til at navigere i det digitale landskab, er du altid velkommen til at kontakte mig.

Skal jeg hjælpe dig?

Udfyld formularen og lad os tage en snak

2 + 12 =

Læs også